دانشنامه فرهنگ مردم ایران

یکی از پر استفاده ترین انواع جوراب است که قسمت بالای آن حالت کش باف داشته و ساق پا را تا حدودی می پوشاند. این مدل جوراب در انواع و طرح های مختلف تولید شده و اغلب برای زیبایی و استفاده در مجالس است و زیر لباسهای مجلسی پوشیده می شود و یک پوشش تنگ و معمولا کش باف است که ساق ها و ران های پا را می پوشاند. کاهش احتمال بروز حمله رینود (Raynaud’s attack): در بیماری رینود، جریان خون در نواحی درگیر پوست، که معمولا انگشتان پاها و دستها هستند، قطع میشود و این نواحی گزگز میکنند یا متورم میشوند. جوراب های توری در طول و سایز های مختلف موجود است اما معمولا تا ران پا و بلندتر از آن هستند. خرید جوراب هم به این صورت امکانپذیر شده است. البته این امر با نظر مسلمانان شیعه مطابقت ندارد و شیعیان معتقدند که در هنگام کشیدن مسح باید جوراب را به صورت کامل در آورد. این ترکیب به صورت نایلون با پلی آمید حتی امروزه نیز در تولید جورابها مورد استفاده قرار میگیرد.

«ترموستات» مغز در ناحیهای قرار دارد که ناحیه «پریاُپتیک/ هیپوتالاموس قدامی (PO/AH)» نامیده میشود. انتخاب نوع جوراب زنانه نیز بستگی به فصل و کفش زنانه دارد. بوی بد پا و کفش میتواند در موقعیتهای خاص مانند زمانی که وارد خانهی کسی میشوید و یا زمانی که کسی برای دیدن شما میآید، آزار دهنده باشد و باعث خجالت شما شود. اگر برای کارهایی مثل کوهنوردی و فعالیتهای فیزیکی برنامه ریزی کرده اید، به دنبال جورابی بگردید که ساق بلندی داشته باشد و از ساق کفش یا بوت بالاتر بیاید. بدن انسان در طول ساعات روز بهطور میانگین در دمای ۳۷ درجه سانتیگراد فعالیت میکند؛ ولی در شب، در طول ۶ یا ۷ ساعت خواب، درجهحرارت مرکزی بدن بهمیزان ۱٫۲ درجه سانتیگراد پایین میآید. هرقدر سریعتر بتوانید درجهحرارت مرکزی بدن را پایین بیاورید، سریعتر به خواب میروید. پژوهشگران دریافتهاند که گرمکردن پاها پیش از خواب، با استفاده از پاشویه با آب گرم یا پوشیدن جوراب، موجب اتساع عروق یا وازودیلیشن میشود و این گشادشدگی عروق نیز موجب میشود درجهحرارت مرکزی بدن نسبت به زمانی که با پاهای سرد و بدون جوراب به رختخواب میرویم، سریعتر پایین بیاید.

۳. با نشستن روی جورابها یا استفاده از سشوار قبل از پوشیدن جورابها، آنها را گرم کنید. پژوهش این دانشمندان نشان داده است که میزان فعالیت نورونی نورونهای حساس به گرما در شروع خوابِ امواج آهسته (Slow-wave sleep) یا خواب «عمیق» بسیار بالا میرود و بهتدریج پیش از بیدارشدن کاهش مییابد. پژوهشگران کرهای در مطالعهای محدود دریافتند که پوشیدن یک جفت «جوراب خواب» ویژه (که ظاهرا چیزی است که در کرهجنوبی استفاده میشود) علاوهبراینکه موجب میشود فرد سریعتر به خواب برود، زمان کلی خواب را بهطور میانگین تا ۳۰ دقیقه افزایش میدهد و موارد بیدارشدن در نیمهشب را به نصف کاهش میدهد. مشخص شده است که تفاوت دمایی میان سطح پوست پاها و شکم، قویترین شاخصی است که احتمال سریعتر بهخوابرفتن فرد را نشان میدهد. به نظر میرسد که این کاهش تدریجی درجهحرارت مرکزی بدن نقش مهمی در عوامل نوروبیولوژیکی بهخوابرفتن و در خواب ماندن دارد. بنابراین ممکن است نورونهای حساس به گرما در ایجاد احساس خوابآلودگی (که در بهخوابرفتن و در خواب ماندن ما مؤثر است) نقش داشته باشند. اگر چنین باشد، گرمکردن پاها پیش از خواب موجب افزایش بیشتر فعالیت نورونهای حساس به گرما میشود.

این جورابها تا بالای زانو ادامه دارند و برای پوشیدن با لباسهای کوتاه مناسب میباشد مدلهای حریر یا توری آن بیشتر حالت مجلسی دارد. دانشمندان این فرضیه را مطرح کردهاند که پوشیدن جوراب تأثیر عصبی نیز دارد. خرید جوراب زنانه برای خانمها اهمیت بسیار زیادی دارد. این همان جایی است که پاها اهمیت پیدا میکنند. بیخطرترین راه برای اینکه کودکان و نوزادان راحتتر به خواب بروند این است که حمامی گرم و لذتبخش را در برنامه پیش از خواب آنها بگنجانیم و پس از حمام نیز از جورابهایی که از قبل گرم کردهایم برای گرمنگهداشتن پاهای آنها استفاده کنیم. آیا کودکان و نوزادان نیز میتوانند با جوراب بخوابند؟ آیا میتوانیم هنگام خواب، جوراب واریس بپوشیم؟ هرگز در شب و هنگام خواب از جوراب واریس استفاده نکنید، مگر اینکه پزشک استفاده از این جورابها در شب را برایتان تجویز کرده باشد. درست است که این جورابها گرانتر از جورابهای نخی (یا پنبهای) یا جورابهای تهیهشده از الیاف مصنوعی هستند، ولی ارزش پرداخت پول بیشتر را دارند. ۲. یک تقویتکننده گردش خون طبیعی، مانند کرم کپسایسین (capsaicin cream) را به روغن ماساژ یا کرم مرطوبکننده خود اضافه کنید.